‘Juf, ik mag niet meedoen van Kate. Ze duwde me en nu heb ik dit.’ Er wordt aan mijn jas getrokken en ik kijk omlaag. Het is Jasmyn die aandacht vraagt voor de schaafwond op haar knie. ‘JUUUUUFFFF! Ze heeft ook Nina geduwd en die heeft ook pijn, kijk maar!’
Als Fay meteen omhoog had gekeken dan had ze gezien dat ze niet met een juf ‘in gesprek’ was, maar met een meester.
Waar ik het over wil hebben is het feit dat veel kinderen er standaard vanuit gaan dat ze in hun dagelijkse interacties op school met een juf van doen hebben. ‘Juf, ik snap dit niet, juf, Naïm pakt de bal af, juf, ik heb geen potlood.’ Begrijpelijk ook. Het verhaal is bekend. In 87 procent van gevallen treffen ze in het basisonderwijs tegenwoordig ook een juf. De landelijke cijfers corresponderen met de statistieken van de school waar ik werk. Op een team van 16 leerkrachten, twee mannen.
Nu ga ik me niet branden aan het gendergedoe van mannen doen dit zus en vrouwen doen dit zo. De spaarzame juffen die ik vroeger op de basisschool had waren net zo goed toppers. Je bent mens en daarmee basta. En daar is nu juist in het onderwijs zo’n heftig tekort aan. Mensen.
Dus lieve jongens en meisjes, kom langs! Laat je inspireren om als meester of juf te werken op een basisschool! En laat het woord ‘meester’ of ‘juf’ je niet afschrikken. Want je bent een mooi mens als je voor de klas mag staan. Laat je informeren, kijk eens rond als (snuffel)stagiair op een basisschool en wordt lid van het eervolle onderwijsgilde.
Als je het leuk vindt om kinderen te helpen, dan is dit het vak voor jou!